block1

Πέμπτη 18 Απριλίου 2019

Ζ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ


Συνάδελφοι/ισσες,
Το Υπουργείο Παιδείας, μετά τα σεμινάρια επιμόρφωσης των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου  στην  οργάνωση και αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου-αυτοαξιολόγηση, πραγματοποιεί σεμινάρια στις/ους προϊσταμένες/ους νηπιαγωγείων και διευθυντές/ντριες δημοτικών σχολείων για την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών, συνεχίζοντας ακούραστα  την  προσπάθεια επιβολής της κουλτούρας αξιολόγησης στην εκπαιδευτική κοινότητα. Η παρακολούθηση μάλιστα των σεμιναρίων αυτών γίνεται με άδεια από τα διδακτικά καθήκοντα. 

Στην περιγραφική αξιολόγηση μαθητών  το εκπαιδευτικό κίνημα έχει ήδη τοποθετηθεί από το 2016, όταν ζητήθηκε από τα σχολεία εθελοντική συμμετοχή στο πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμογής της και με τεκμηριωμένες αποφάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων πανελλαδικά συμμετείχαν μόνο 81 σχολεία! Για μια ακόμη φορά σήμερα η κυβέρνηση αγνοεί την εκφρασμένη άποψη της εκπαιδευτικής κοινότητας και προχωρά στην έκδοση έντυπου υλικού  και την επιμόρφωση των Συντονιστών αποδεχόμενη πλήρως τις επιταγές Ε.Ε. και ΟΟΣΑ.  

Η αξιολόγηση των μαθητών αποτελούσε πάντα ένα μηχανισμό κοινωνικής  και ταξικής διαφοροποίησης του μαθητικού πληθυσμού που είχε σκοπό την αναπαραγωγή του κυρίαρχου ιεραρχικού μοντέλου και την κατηγοριοποίηση των μαθητών σε αποτυχημένους και επιτυχημένους. Καλλιεργούσε  το πνεύμα και την πρακτική ενός ακραίου ατομικιστικού ανταγωνισμού μέσα από την οποία περιθωριοποιούνταν μορφωτικά και κοινωνικά τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων, ευνοούσε τους ήδη ευνοημένους και αδικούσε  τους ήδη αδικημένους.

Στα επίσημα κείμενα του ΙΕΠ η  περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών παρουσιάζεται ως μία προοδευτική και λυτρωτική διαδικασία απέναντι στην παραδοσιακή αριθμητική αξιολόγηση των μαθητών που ισχύει μέχρι σήμερα. Στην πραγματικότητα   η περιγραφική αξιολόγηση που προσπαθεί να επιβάλλει το Υπουργείο δεν είναι ούτε προφορική, ούτε μια απλή αποτύπωση της γνώμης του εκπαιδευτικού σε ένα φύλλο χαρτί, ούτε απαλλάσσει τους μαθητές μας από την αριθμητική βαθμολόγηση, το διαχωρισμό και την κατηγοριοποίησή τους. Αποτελεί μια άλλης μορφής αξιολόγηση, δίπλα στην υπάρχουσα αριθμητική, η οποία  θα ξεκινάει από το νηπιαγωγείο και θα επεκτείνεται σε  όλους τους τομείς συμπεριφοράς, χαρακτηριστικών, δεξιοτήτων  και συμβάντων της σχολικής ζωής των μαθητών  και θα τους ακολουθεί σε όλη τους την εκπαιδευτική πορεία. Είναι ένα σύνολο από  έτοιμες, τυποποιημένες φόρμες που  απαιτούν  σχεδόν καθημερινή συλλογή, καταγραφή,  ανάλυση, ερμηνεία, αξιοποίηση και κοινοποίηση δεδομένων του συνόλου της μαθητικής ζωής μέσω της  συγκέντρωσης «ενδείξεων», «τεκμηρίων» και «αποδεικτικών στοιχείων» σχετικών με τη μαθησιακή πορεία, την εξέλιξη και την ανάπτυξη κάθε μαθητή, στοιχεία προσβάσιμα μάλιστα του ατομικού φακέλου του.

Σημειώνουμε ακόμη ότι τόσο τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα (επιτεύγματα και πρόοδος, ατομική και κοινωνική ανάπτυξη) όσο και οι πρακτικές αξιολόγησης των μαθητών/τριών συμπεριλαμβάνονται στους δείκτες της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων και άρα με την ηλεκτρονική τους καταχώριση και με την κατάλληλη στατιστική επεξεργασία, μπορούν να συνδεθούν και να αποτελέσουν μια τεράστια βάση δεδομένων για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων.

Αυτή η περιγραφική αξιολόγηση υπηρετεί μια αόρατη παιδαγωγική που επιχειρεί να αξιολογήσει και άρα να ταξινομήσει ιεραρχικά τον μαθητή στο σύνολο της προσωπικότητας του και όχι απλά στην επίτευξη συγκεκριμένων μαθησιακών στόχων. Είναι ενταγμένη στη λογική του «νέου σχολείου» και των μετρήσιμων στόχων που θέτει ο ΟΟΣΑ για την αξιολόγηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών. Αποτελεί ένα εργαλείο ταξινόμησης των μαθητών, αποκρύπτοντας τον ταξικό χαρακτήρα του σχολείου, τις κοινωνικές αιτίες που δημιουργούν τις διακρίσεις και τις άνισες επιδόσεις ανάμεσα στους μαθητές. 

Η αποτίμηση της μαθησιακής πορείας του μαθητή είναι συνάρτηση  πολλών παραγόντων που δεν μπορούν να χωρέσουν σε κανένα τυποποιημένο αξιολογικό σχήμα. Η δομή της εκπαίδευσης, το περιεχόμενο, οι στόχοι που υπηρετεί, τα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία, η ταξική και εθνική προέλευση μαθητών, όλα αυτά παίζουν ρόλο στην πορεία και την εξέλιξη του μαθητή. Η εφαρμογή της θα επηρεάσει την εκπαιδευτική πράξη και τη διδασκαλία σε αρνητική κατεύθυνση! Ο εκπαιδευτικός που πρέπει να αξιολογήσει τον μαθητή αναλύοντάς τον σε επιμέρους δεξιότητες χρειάζεται να διαμορφώσει τη διδασκαλία του με τέτοιον τρόπο, ώστε να μπορεί να συμπληρώσει στη συνέχεια τα αντίστοιχα κουτάκια και να βάλει τον μαθητή στο μικροσκόπιο…

Καλούμε τους  Συλλόγους Διδασκόντων να μην αποτυπώσουν την ενημέρωση που θα δεχθούν σε σχετική συνεδρίαση για το περιεχόμενο των σεμιναρίων αυτών ως αποδοχή ή ως θέση του συλλόγου διδασκόντων  υπέρ της περιγραφικής αξιολόγησης, τονίζοντας ότι αφενός ακόμα και σήμερα δεν υπάρχει καμιά υποχρέωση για την εφαρμογή της στα σχολεία και αφετέρου ότι αποτελεί ένα ακόμα εργαλείο για την εμπέδωση της κουλτούρας αξιολόγησης.
                                                          Για το Δ.Σ.
   Η πρόεδρος                                       Ο γεν. γραμματέας                  Σοφία Καρασαρλίδου                               Ηλίας Σμήλιος


Πέμπτη, 18 Απριλίου 2019
Για την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών/τριών

Αμπελόκηποι, 17/04/2019

https://zsepethess.blogspot.com

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου